tisdag 16 februari 2010

IBF Antvarden - IBF Linköping 6-14

Efter att ha tagit sig de många milen från Norge till Linköping, vad bättre än att åka några mil extra ut till Överum på lördagsmorgonen för att se dagens IBF-kamp?! Inget ;) Pga tidigare erfarenheter av Överumsbacken upp från hallen i snöväglag var jag inte helt förtjust i att köra hela vägen ner... Men med Norrlands-Foppa bakom ratten visade det sig att jag inte hade behövt göra min paxning att inte putta upp bilen efter matchen.

Nog om mig (i alla fall för ett litet tag ;) ) och över till laguppställningen:
JohANNA
ANNA Sofie
SusANNe
Erika Carro

Ulla Ludde
ANNA
Yngve ANNA

Lina
ANNA

Inför matchen ”intervjuade” jag Foppa för att höra hennes tankar om matchen. Tyvärr påbörjade jag intervjun precis när hon laddade upp kroppen med energi - men jag kunde urskilja ”vinna med tvåsiffrigt” och” Johanna gör en ass” mellan tuggorna.

Som så många gånger förr startade första perioden avvaktande men denna gången var det helt knäpptyst i hallen dessutom. Inget snack alls… Inget vidare tempo… ZzzZzzzz

Trots detta långsamma spel lyckades bollen leta sig in i Antvardens mål flera gånger. Generellt så använde Linköping backarna mycket bra och spelade runt på alla fem utespelare. Halvvägs in i perioden börjar det smälla lite mer vid sargerna. Dåligt fokus, strul vid byten och liknande. Martin sammanfattade perioden bra: ”Det var som att kolla på en stumfilm i slowmotion”. Ledning med 0-4 ändå efter första så resultatmässigt var det ju helt okej.

I början på andra får Antvarden till ett slumpmål efter skott från hörnet/bakom mål som studsar in på Johanna men sen trummar Linköping på. Bollen spelas hela vägen in i mål och målskytten står som oftast ”bara” och petar in bollen helt fri med öppet mål. Kul att se! Även kul att se Malin ”Magneten” Yngvesson få med sig bollen i alla lägen och snurra runt lite som hon vill. När jag blir stor ska jag bli lika bra som hon ;)

Vid 1-6 tar Antvarden timeout men det hjälper föga. Lina kommer även in från bänken och gör riktigt bra ifrån sig. Det är nykomponerade frislagsvarianter och tunnlar (extra plus i min bok till Susanne där!). När andra perioden är slut står det hela 2-11 och det börjar bli riktigt grinigt i motståndarlaget. Armbågar, fula ord, omfamningar och hårt spel vid sarg blir mer och mer frekvent. Lätt att det blir hetsigt då men Ludde lugnar medspelarna: ”Jag är lugn!” :) Domarna tycker inte att det är så farligt och konfronterar protesterna med ”Lite får man tåla”.

Nu försöker Foppa få det till att hennes tippning gått in. Jag nekar! Vinna med tvåsiffrigt, då ska man ju ha 10 måls marginal och inte bara ha gjort över 9 mål ;) Egentligen kanske jag inte tycker det… Men roligare att jävlas :P

I sista pausen oroar jag mig lite för plats på mitt papper att notera målskyttar – vilket spelarna verkar lyssna lite för mycket på. Händer inte mycket de första 7 minuterna. Då känner jag att jag måste säga ifrån: Det är okej om ni gör mål nu, såååå lite plats har jag inte kvar att skriva på. Smock! Smock! – Så gör de 2 mål på under 10 sekunder! Jag gillart :) Att de lyssnar så mycket på mig… :P

På bänken konstaterar vi att Pet börjar bli gammal – så gammal att det faktiskt gnisslar om henne när hon springer :P Kan hända att det beror på hennes fotledsskydd… men jag tycker bättre om teorin att hon blivit så gammal att hon börjat gnissla.

Antvarden bjuder sen på några riktigt snygga välplacerade mål och vid ställningen 6-13 bänkar Jonken sig själv. Personligen tycker jag att hon hade gjort ett riktigt bra jobb i mål så det är ingen bänkning jag gjort själv som coach i alla fall. Dock kul att få se Foppa i målet.

Denna gången var det ingen som sa de förbjudna orden om att låta Foppa hålla nollan sista tiden nu när hon kom in på slutet –och faktiskt, då höll hon nollan ;) Min teori sen tidigare håller! Linköping sätter ett mål till innan slutsignalen och slutresultatet blir 6-14.

Hårte, eller hår-the som speakern kallade henne, kommer numera kallas enhörningen efter att ha ådragit sig ett horn i pannan efter en rejäl smäll. Hoppas det inte blev allvarligare än en bula. Hon kunde spela vidare sen i alla fall.

Rhöös var oerhört het idag med 2+4 poäng. Blir tufft för mig att ta hennes plats imorgon, mycket att leva upp till :S

För att inte få ett alltför långt och tråkigt referat som bara rabblar målskyttar och assistpoäng (för det blev ju en hel del ;) ) så har jag hoppat över det och hänvisar till matchinfon

Inofficiell skottstatistik: 20-34 (3-7, 8-13, 9-14)
Inofficiell avslutsstatistik: 54-94 (14-27, 23-27, 17-40)

Laget:
Rhöös 2+4
Mailn 3+1
Hårte 2+0
Susanne 2+1
Carro 1+1
Erika 1+1
Ulrika 1+1
Anna P 0+2
Lina 2+0
Sofie 2 min
Sofia
Anna F

I båset:
Martin
Tommy
Astrid

P.S. För de som åkte i min bil så har jag nu kollat upp det här med älv, fors, vattendrag: Vattendrag i storleksordning: bäck, å, flod eller älv. Flod och älv är alltså lika :) Fors är när det är mer strömt i vattnet. Men jag gillar mer Sofies beskrivning: ”Älv, det är som en stor sjö, men smal och lång” :) D.S.

Av Astrid

8 kommentarer:

Malin sa...

Bra o roligt ref Ass=) Vill även säga att det var mkt roligt att spela med dig i söndags=) (tillbaks till den gamla goda tiden;)

Hår-the eller enhörningen eller faktiskt blåtiran numera. sa...

Haha du är rolig du Ass. Du måste lämna Norge oftare och skriva våra reff. :)

Anna P sa...

Haha underbart reff!! :)
Och du, jag är i af yngre än dig, även om det knarrar o gnisslar om mig...;-) Antar att det var någon av de yngre förmågorna i laget som uttalade sig! ;-)
Men så länge jag kan hålla ihop/igång kroppen med hjälp av skydd så är jag glad :D
(Och huvudsaken är ju att jag inte är äldst i laget;-))

Anna P sa...

PS. Måtte Hår-the ALDRIG sluta!! ;-)

Ass sa...

Det var onekligen skoj att spela med er i söndags! Bara synd att det inte gav så mycket resultat :S

Ja jag får traska upp till chefen idag: Ledsen, men jag måste tillbaka till Linköping och skriva referat ;)

Tänkte inte på att jag själv är äldre... Typiskt... :S

Unknown sa...

åh vad skönt att vi fick det där med vattendragen utrett! tänk vad mycket man får lära sig som innebandyspelare! =)

Sofie sa...

Jaha, kan man inte ta poäng så får man väl se till att dra på sig en 2 minutare istället, måste ju finnas med i protokollet nånstans iaf! Så Martin, jag hoppas du fixat klubben ordentligt åt mig nu så det kan bli på rätt ställe i protokollet framöver!

Nu när vi rätt ut hela definitionen av olika vattendrag kanske jag kan sova gott om natten också :)

Rhöös sa...

Jag gillar laguppställningen!

Om det blir värmningar till nästa år så tycker jag helt klart att vi behöver fler Annor :)