onsdag 17 februari 2010

En poäng som kan bli viktig

Denna gång bjuder vi på ett bara något egocentrerat reff av Jonken saxat från forumet…

IBF Linköping - LIBK U 3-3
(1-0, 0-3, 2-0)

Imorse vaknade jag upp till strålande solsken och taggad för match! För att bli ordentligt pepp letades Lady Gaga och Pink upp på spotify och så åkte volymen upp. Lätt som en fjäder kände jag mig när jag skuttade upp på hojen med klubban i handen och endast skor i väskan. Inte ens när cykelkedjan hoppade förstördes mitt fina humör! Då fick jag ju dessutom chansen att använda mina skills och laga kedjan med bara en hand, dumt att lorta ner sig mer än nödvändigt. Väl framme i Kärna peppade Martin oss ytterligare genom att berätta att han hört på läktaren att vi är gamla men snabba, samt visa upp en smiley på tavlan. Det var en taktik som passade mig utmärkt för dagen! Anna P noterade även att Lisa iklätt sig motståndarnas tröja, vilket är en aning märklig taktik.

Uppvärmningen gick ganska fort, trots att jag fick lov att springa en massa, och plötsligt var det dags för matchstart.

Det började helt okej, ibland spelade vi anfall, ibland fick vi försvara. Foppa kändes stabil i mål, och efter ett tag kunde vi ta ledningen genom en väl planerad frislagsvariant. Därigenom var halva mitt mål för dagen uppfyllt.

Andra perioden kändes lite virrigare och de andra lyckades utnyttja detta genom att spela förbi oss och göra några mål. Det var den tråkigaste perioden.

Till tredje behövde vi skärpa oss för att få de viktiga tre poängen! Det gjorde vi också, men inte tillräckligt. Så nära några gånger, men det slutade ändå oavgjort. Jag nådde heller inte upp till dagens målsättning, men kom iaf närmare än vad jag trodde innan, så jag är nöjd! =)

På vägen hem kom jag att tänka på första gången jag spelade match. Jag spelade då i ett lag för 8-åringar och yngre. Det fanns ingen serie för oss, däremot en cup på våren där vi mötte två andra lag med 9-åringar. Den första matchen slutade med förlust 24-0 och den andra 18-1 om jag inte minns fel. Det var med andra ord ingen superstart man fick på karriären. Än värre vart det då jag efter en av matcherna vart utsedd till matchens lirare. Fly förbannad storgrät jag hela vägen hem, jag var ju ingen jävla lirare! Tillslut lyckades dock mamma få mig att förstå att det var något bra att bli matchens lirare, det var för att jag hade varit duktig. Då började istället lillasyster gråta så tårarna sprutade, varför fick inte hon något pris, hade hon inte varit duktig?! Bra kämpat idag alla, ses imorrn!

Vi tackar Jonken för hennes visdomsord och speciellt då kanske den klockrena analysen av andra perioden!

Till sist lite bollar från coach (vågade inte låta Jonken göra det då hon säkerligen hade gett alla 6 bollarna till sig själv)…

OOO – Jonken tog idag av sig målvaktstället och agerade istället back. Spelade grymt bra defensivt hela matchen och stod rätt både i positionsspelet såväl som att hon vann i princip varenda bollduell. Stod även för ett lugnt och bra passningsspel. Toppade insatsen med att göra en halv poäng då hon petade på frislaget till Emelies mål.

OO – Malin stod för mycket i vår offensiv. Hela tiden farlig i anfallen och skapar mycket. Hade inte någon direkt medgång när det gäller utdelningen idag och kunde lika gärna ha satt dit tre eller kanske fem bollar men det handlar om att försöka och skapa, det ger utdelning i längden.

O – Foppa stod för en stabil och trygg insats i målet. Bra med i spelet trots en svår match med lite skott. Dessutom börjar det komma fler och fler fina utkast från Foppa.

Laget:

Anna Forsberg

Astrid Karlsson
Anna Engvall Hårte 1+0
Malin Yngvesson 1+1
Amanda Gabrielsson
Lisa Eriksson

Lina Jansson
Johanna Erhardsdotter
Nathalie Eriksson (2 min)
Emelie Hagberg 1+0
Johanna Karlsson 0+1

I båset:
Martin Sävenhed
Tommy Pettersson

Av Jonken

4 kommentarer:

Ass sa...

Precis så som jag uppfattade den andra perioden :D

Härlig story förövrigt :)

Unknown sa...

fint att vi är överens! =)

haha vaddå egocentrerat ref förresten? jag nämnde ju flera stycken..annas kommentar om lisas tröja, martins taktik..och till och med syrran fick vara med! och då var det ju inte ens meningen att det skulle bli ett såhär officiellt referat.. :S

Lotta Dahm sa...

Rolig läsning JOnken!

Rhöös sa...

Nu har vi fått beröm för våra referat i bloggen Teds tankar som uppmanar alla att gå in på vår blogg och läsa våra matchreff!

Vill bara passa på att berömma alla er duktiga och humoristiska reffare som skrivit! Skitkul när sånt här kommer utifrån ju! :)

Se här: Teds tankar